Muzički limbo

Muzička kritika i napisi o muzici

O zatvaranju XXII Guitar Art festivala ‒ muzika Hoakina Klerča (5. VI 2021.)

Zatvaranje ovogodišnjeg Guitar Art festivala pripalo je muzici Hoakina Klerča gitariste i kompozitora kubanskog porekla koji živi u radi u Nemačkoj. Ovo veče, pre svega će ostati upamćeno po premijernom izvođenju koncerta za gitaru i orkestar Uspomene na Beograd koji je kompozitor posvetio osnivaču Guitar Art festivala Bošku Radojkoviću. Na repertoaru se našla i kompozicija Fantazija na Faljine vrtove koju je Klerč napisao kao omaž čuvenom delu Manuela de Falje Noći u vrtovima Španije. Pre svega ovoga, na repertoaru se iz nekog razloga našao i Adagio Tomaza Albinonija, iako nije jasna poveznica sa pomenuta dva dela. Verovatno da je namera organizatora koncerta bila da na repertoar stavi neku popularniju kompoziciju, jer je i ostatak programa široj publici bio prijemčiv.

Posle toliko vremena u Kolarčevoj zadužbini, Simfonijski orkestar i hor Radio televizije Srbije predvođeni Bojanom Suđićem, uspeli su publici da prenesu silovit energetski naboj kompozicija Hoakina Klerča. Fantazija na Faljine vrtove je dvostavačno delo koje zbog načina orkestracije, tretmana melodijskih deonica, veoma podseća na kompozicije Manuiela de Falje pisane u španskom duhu. U pitanju je koncert za četiri gitare, orkestar i hor i mogao bi da se podvede pod odrednicu simfonizirani koncert, jer su gitarske deonice uglavnom nerazdvojive od gustog orkestarskog tkiva. Izvođači su bili vrsni, svetski poznati muzičari, Hoakin Klerč, Marko Tamajo, David Martines i Rafaelo Agire. U kompozicionom smislu Fantazija ne donosi ništa novo, ali, moglo bi se reći da zvuči prilično atraktivno zbog orkestracije koja obiluje mnoštvom kolorističkih efekata, kao i zbog interesantnog tretmana ritma, naročito u prvom stavu. U drugom stavu kompozicije sa jednom španskom melodijom uključuje se i hor, koji je uklopljen u gustu orkestraciju i zvuk četiri gitare, što u potpunosti ukazuje na poznoromantičarski senzibilitet. U ovakvom delu bi se očekivalo i da gitare imaju značajniju ulogu, međutim, naglasak nije toliko na solističkom sviranju i njihovom takmičenju, koliko na orkestraciji, pa bismo Fantaziju mogli da nazovemo i simfonijom u kojoj se pojavljuju četiri gitare. Njihova čujnost rešena je ozvučavanjem, što je uglavnom urađeno kako treba, osim u pojedinim momentima drugog stava kada su gitare možda isuviše bile glasne u odnosu na hor.

Izvođenje Koncerta za gitaru i orkestar Uspomene na Beograd Hoakina Klerča pripalo je vrsnom gitaristi Marku Tamaju, Kubancu koji živi i radi u Austriji. Ovo trostavačno delo sastavljeno je od melodija i ritmova koji ukazuju na balkanske prostore, ali i od poznatih melodija kakva je recimo pesma Gorana Bregovića Đurđevdan. Ovaj koncert bi zaista mogao da zaživi na podijumima jer je dosta dobro orkestriran, dok je gitarska deonica izrazito virtuozna. Neprestana melodijska smenjivanja, mnoštvo kontrastnih epizoda, sve to čini da ovo delo nimalo nije monotono i po senzibilitetu i načinu orkestracije, moglo bi da se uporedi sa koncertima francuskih kompozitora prve polovine XX veka, recimo Mijoa i Pulanka. U tom smislu, naročito bismo mogli da istaknemo poslednji, treći stav, u kome se kao na pokretnoj traci smenjuju poznate narodne melodije, što je sudeći po ovacijama, našoj publici zvučalo izuzetno atraktivno. A o tome koliko se publici dopalo Klerčovo delo, govori i podatak da su u onim momentima kada su prepoznavali melodiju, ljudi uzimali u ruke mobilne telefone ne bi li snimkom napravili uspomenu na koncert. Marko Tamajo je gitarista svetskog renomea, a svoje umeće pokazao je izvrsnom tehnikom, ritmičkom preciznošću i briljantno izvedenim pasažima. Trebalo bi uputiti reči hvale i Simfonijskom orkestru Radio televizije Srbije koji je predvođen Bojanom Suđićem zvučao uvežbano.

Sa stanovišta muzičke industrije moglo bi se reći da Boško Radojković i Guitar Art festival predstavljaju izvrstan primer uspešnog poslovanja. Iza ovog imena i njegovog tima stoje kvalitetni programi, gostovanja vrhunskih svetskih muzičara, majstorske radionice u okviru festivala imaju značajan pedagoški potencijal, sa marketinške i vizuelne strane, Guitar Art je veoma prepoznatljiv. I tako već dvadeset i dve godine.