Muzički limbo
Muzička kritika i napisi o muzici
Iz pera Sare Tasovac, studenta master studija Primenjena istraživanja muzike - O koncertu Jol Eum Son u Stenvej sezoni
Pijanistkinja Jol Eum Son (1986) je po drugi put, aprila 2023.godine, u okviru Stenvej sezone nastupila u Kolarčevoj zadužbini u Beogradu, izvodeći 24 prelida iz opusa 11 Aleksandra Skrjabina i 13 prelida iz opusa 32 Sergeja Rahmanjinova. U pitanju je, dakle, odabir djela koja su po svojoj nadubljoj prirodi impozantna i koja se, moglo bi se reći, nalaze na vrhu skale umjetničke vrijednosti, te je za izvođenje istih neophodan profesionalni izvođački nivo, izražena muzikalnost, smjelost ali i zrelost u svakom smislu te riječi.
Kada sagledamo cjelokupno muzičko izvođenje Jol Eum Son, uviđamo da ova korejska pijanistkinja nesumnjivo posjeduje prethodno navedene elemente koji bi se ogledali u besprekorno čistom zvučanju svakog tona ponaosob, vrhunskoj tehnici, preciznom melodijskom i ritmičkom izvođenju, lakim i jednostavnim pokretima, poletnosti. I zaista, moglo bi se reći da je upravo lakoća sviranja glavna karakteristika i način muzičkog izražavanja Jol Eum Son; način na koji je pijanistkinja navedena djela dodirnula svojim dahom. Kao rezultat takvog pristupa, odnosno načina sviranja, dobija se preovladavajuća, prilično istančana i na trenutke jedva čujna lelujava melodija koja, poput plutajućih isparenja, ne tako rijetko ukazuje na sanjalačke, impresionističke elemente.
No, pored mnogobrojnih kvaliteta koje posjeduje Jol Eum Son i koji je čine profesionalnim klavirskim izvođačem na svjetskoj umjetničkoj sceni, ne može se reći da je njeno izvođenje Skrjabinovih i Rahmanjinovih prelida u okviru Stenvej sezone predstavljalo suštinski odraz romantičarske figure, muzičkog stila i izraza ovih kompozitora. I pored savršeno savladane instrumentalne teksture i jasnoće deklamacije, u izvođenju ove pijanistkinje nedostajalo je više kontrasta, dinamičkih nijansiranja, dramatičnosti kao i bogatstvo zvuka gustog harmonskog jezika. Drugim riječima, nedostajala je dominacija osjećanja nad razumom, odnosno, smjelost i oslobađanje od onoga što nazivamo „intenzivnom jasnoćom”, sa ciljem da se umjetnost i njena moć, u ovom slučaju moć muzike, postavi u prvi plan.
Ipak, iako je u interpretaciji Jol Eum Son postojao oprez od upuštanja u rizik koji je doveo do slabljenja romantičarske snage i napetosti, nema sumnje da je njeno izvođenje bilo na veoma visokom nivou, naročito kada je riječ o njenim tehničkim sposobnostima. Stoga, nije ni čudo da se upravo ova mlada pijanistkinja našla na listi pijanista koji su nastupili u okviru ovogodišnje Stenvej sezone.