Muzički limbo
Muzička kritika i napisi o muzici
Plasido Domingo u Beogradu, 8. IX 2021.
Koncert Plasida Dominga održan na prepunom stadionu Tašmajdan podsećao je na letnje operske koncerte koji naša publika uglavnom prati preko snimaka. Zbog odličnih izvođača među kojima je na prvom mestu bio ovaj veliki umentik, koncert je bio prihvaćen sa oduševljenjem.
Domingo je u januaru napunio osamdeset godina, ali i pored toga, glas ovog umetnika još uvek odlikuju prepoznatljivi dramski kvaliteti. Već duže vremena je njegov opseg smanjen, pa je iz tog razloga na koncertu izabrao baritonske arije od kojih neke zahtevaju izuzetan dramski naboj, poput recimo Neprijatelj otadžbine iz opere Andrea Šenijer Umberta Đordana. Uz Dominga, na koncertu su nastupili dva soprana, Ana Piroci i Marija Jelić, a koncert je bio koncipiran tako što su u prvom delu izvođene operske arije koje bismo uslovno mogli da nazovemo ozbiljnijim, dok je drugi deo koncerta bio posvećen popularnijim numerama.
Simfonijskim orkestrom Radio televizije Srbije dirigovao je bugarski dirigent Dian Čobanov. Na počecima oba dela koncerta, orkestar je izveo instrumentalne numere, uvertiru za operu Moć sudbine Đuzepa Verdija i Intermeco iz opere Kavalerija Rustikana Pjetra Maskanjija. Orkestar je zvučao uvežbano i čisto čime su pokazali da su ansambl koji je ponekad nepravedno potcenjen. Tonski majstori su svoj posao uradili prilično dobro. Ozvučenje je bilo kvalitetno, a odnosi između pevača i orkestra sasvim dobro postavljeni.
Osim pomenute Đordanove arije, Domingo je izveo i jednu od numera iz opere Hamlet Ambroaza Tomaa O vino, odagnaj tugu, koju pamtimo i po nezaboravnoj interpretaciji Dmitrija Hvorostovskog. Ogromna harizma koja je prosto neobjašnjiva kada je ovaj veliki pevač u pitanju, suvereno vladanje scenom i glumački gestovi koji kao da su deo njegove prirode, samo su neki od pokazatelja zašto je Domingo toliko voljen širom sveta. U okviru raspona koji trenutno koristi, njegov glas je još uvek očuvan i poseduje onaj prepoznatljivi kvalitet kroz koji se melodija preusmerava kao afekat koji kod publike izaziva ono što se opštim terminom naziva kao emocija. Domingo je na oduševljenje publike izveo i neke popularnije numere poput pesama Granada i Besame mucho, što je u njegovoj interpretaciji istovremeno delovalo kao sugestivno i otmeno.
Dobar potez predstavljali su i nastupi dva soprana. Ana Piroci je je umetnica koja poseduje perfektnu pevačku teniku i vrlo snažan dramski koloraturni sopran, pa bismo slobodno mogli da kažemo da je predstavljala pravo otkrovenje za domaću publiku. Duet iz opere Trubadur sa Domingom, arija Magbet iz istoimene opera Verdija, čuvena O mio babbino caro iz opere Đani Skiki Pučinija i napolitanska pesma `A vucchella, sve su to interpretacije u kojima je ova umetnica uverila domaću publiku u vrlo laskave kritike koje se izriču u njeno ime. Marija Jelić je sopran koja je karijeru započela na sceni Narodnog pozorišta, a danas važi za zvezdu u usponu koja uspešno nastupa na internacionalnim scenama. Lirski kvaliteti njenog glasa došli su do izražaja u ulozi Ćo Čo San iz opere Madam Baterflaj Pučinija i Leonore iz opere Moć sudbine Verdija, a poseban senzibilitet pokazala je za izvođenje operete, pa smo tako mogli da je čujemo u numeri Moje usne i poljubac tvoj Franca Lehara. Na koncertu je nastupila i devetogodišnja saksofonistkinja Kristina Vasić koju je Domingo upoznao na takmičenju mladih talenata u Budimpešti, a koja je publiku oduševila sa izvođenjem numere Karavan Djuka Elingtona.
Ovako koncipiran koncert Plasida Dominga sastavljen od operskih arija, popularnih pesama, instrumentalnih numera i praćen odličnim izvođačima, predstavljao je pravu meru u kojoj je beogradska publika na stadionu Tašmajdan, zaista mogla da uživa.