
Hor i simfonijski orkestar RTS i Srboljub Dinić, muzika Sergeja Tanjejeva, 29. XI 2025.
Koncert hora i orkestra Radio televizije Srbije kojim je rukovodio Srboljub Dinić bio je posvećen muzici retko izvođenog ruskog romantičarskog kompozitora Sergeja Tanjejeva. Poznat i kao „ruski Bah“, ovaj autor je specifičan po tome što je u svojoj muzici koristio polifoniju. Za one koji nemaju muzičko obrazovanje, ovaj kompozicioni postupak mogao bi da se zamisli kao muzički razgovor više ravnopravnih likova — umesto da jedna melodija vodi dok je ostali prate, kod polifonije se nekoliko različitih melodija prepliće i odvija istovremeno, čineći teksturu muzike bogatom i složenom. Na programu je bilo 10 horova (od ukupno 12) iz opusa 27, a u drugom delu koncerta izvedena je i kantata Jovan Damaskin op. 1.
Ciklus od dvanaest horova Tanjejev je napisao 1909. godine na stihove Jakova Polonskog. Napisane su za amaterski hor Prečistenskih kurseva za radnike u Moskvi, što je u današnjem kontekstu teško zamislivo, jer numere iz ovog ciklusa predstavljaju izazov i za profesionalne izvođače. Iako su forme ovih horova strukturno jasno nivelisane i prožete polifonjom, karakteri odišu lirikom iskazanom u različitim modusima — od duboke melanholije do ushićenosti. S obzirom na činjenicu da se deonice dele na četiri do osam glasova koji se polifono sudaraju i na takav način grade celinu, od dirigenta se zahteva izuzetan stepen koncentracije i preciznost. U izvođenju ovih horova, Dinić je na nedvosmislen način uspeo da istakne svaki od pojedinačnih karaktera ciklusa, uz izuzetno izvajanu, čistu horsku fakturu.
Da bi se uopšte shvatilo koliki podvig predstavlja izvođenje horova, Sergeja Tanjejeva, trebalo bi istaći da njihova interpretacija od svakog pevača ponaosob zahteva izuzetan stepen muzičke inteligencije i koncentracije, da bi svaka pojedinačna linija mogla da bude održiva. Najmanje odstupanje u jednom od glasova, pokvarilo bi intonaciju i zbog toga bi moglo da se kaže da je Hor Radio televizije Srbije bio na visini zadatka.
Što se nivelacije glasova tiče, ona je bila sasvim zadovoljavajuća, uz mnoštvo dobro istaknutih epizoda, naročito u slučajevima britkih, brzih polifonih odseka. U pojedinim momentima, dešavalo se da visoke sopranske deonice iskoče previše prodornim tonom, iako je očigledno da su Jakov Milutinović koji je spremao hor, kao i sam Srboljub Dinić, uložili dosta truda u oblikovanje ukupnog zvuka ansambla koji je u poslednje vreme, nastupao više puta sa različitim repertoarima. Hor Radio televizije Srbije je naš najbolji profesionalni horski sastav i kadar je za najteže izvođačke izazove. Očigledno je da rad sa Srboljubom Dinićem za ansambl predstavlja zadovoljstvo, pa ne preostaje ništa drugo nego da pozdravimo ovu dobitnu kombinaciju.
Kantata Jovan Damaskin Sergeja Tanjejeva pisana je na stihove Alekseja Tolstoja. Nastala je za vreme kompozitorovih studija na Moskovskom konzervatorijumu između 1883. i 1884. godine. Tri stava ove kompozicije kao da su omaž Bahovom stilu, ali uz korišćenje karakteristično ruskih tema, što ovu kompoziciju i Tanjejeva kao kompozitora, zaista čini jedinstvenim.
Osnovni kvalitet izvođenja kantate sastoji se u dobroj zvučnoj postavci celokupnog dela u kojoj glomazan orkestar nije nadvladao zvuk hora. Naročito je prvi stav sa sobom nosio meditativnu notu uz provejavanje duha muzike Čajkovskog koji je, sasvim očigledno, na Tanjejeva ostvario veliki uticaj. To se posebno odnosi na orkestraciju, pa se nažalost dešavalo da u pojedinim momentima sviranje ovih deonica nije bilo dovoljno precizno. Zvučni balans, jasno istaknuta duhovna dimenzija kompozicije, monumentalnost i jasno artikulisani karakteri, osnovni su kvaliteti izvođenja.
Dirigent Dinić uspeo je da ostvari suptilnu ravnotežu između navedenih elemenata ali i između akademske strogosti Tanjejevljevog pisanja i romantičarske emotivnosti koju nameće Tolstojev tekst o prolaznosti i večnosti. Time, ne samo da je celokupna interpretacija zaslužila ocenu tehnički uspešno ostvarene, već bi moglo da se kaže da smo mogli da steknemo uvid u kompoziciono majstorstvo Sergeja Tanjejeva kompozitora koga sa razlogom nazivaju „ruskim Bahom“.